سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 10704
کل یادداشتها ها : 8
خبر مایه


 

اسید هیدروکلریک بخشی از اسید معده انسان را تشکیل می دهد. ترکیب شیمیایی اسید کلریدریک محلول آب، گاز هیدروکلراید (HCl   ) است. هیدروکلریک باید با اقدامات احتیاطی مناسب مورد استفاده قرار گیرد، زیرا مایع بسیار خورنده است. کلریدریک یا اسید چرب اشباع شده با نام تاریخی که هنوز هم گه گاه نامیده می شود، ماده مهمی که توسط کیمیاگر جابر بن حیان 800 سال پیش کشف شده است. کلرید هیدروژن، همچنین تحت نام HCl شناخته شده است. یک گاز بی رنگ، بسیار خورنده و سمی است که در تماس با رطوبت، بخارات سفید را تشکیل می دهد.

این گازها شامل اسید هیدروکلریک است که وقتی کلرید هیدروژن در آب حل می شود تشکیل می شود.

مولکول کلرید هیدروکلراید HCl یک مولکول دیاتومیک ساده است که متشکل از یک اتم هیدروژن H و یک اتم کلر است که به یک پیوند تکویل کوانتومی متصل است. از آنجایی که اتم کلر بسیار الکترونگاتیو تر از اتم هیدروژن است، پیوند کووالانتی بین اتم ها کاملا قطبی است. استنشاق بخارات باعث ایجاد سرفه، خفگی، التهاب بینی، گلو و دستگاه تنفسی فوقانی و در موارد شدید، ادم ریوی، نارسایی سیستم گردش خون و مرگ می شود. تماس با پوست می تواند باعث قرمزی، درد و سوختگی شدید پوست شود. کلرید هیدروژن ممکن است باعث سوختگی شدید چشم و آسیب چشم دائمی شود.

کلریدیک اسید دارای بسیاری از کاربردهای می باشد :

در تولید کلرید ها، کود و رنگ ها، در آبکاری، و در صنایع عکاسی، نساجی و صنایع لاستیکی استفاده می شود. به چشم ها، پوست و غشاهای مخاطی آسیب می رساند. قرار گرفتن در معرض استنشاق حاد ممکن است باعث التهاب و ادم ریوی چشم، بینی و دستگاه تنفسی، خوردگی غشاء مخاط، مری و معده می شود.

و تماس پوستی ممکن است سوختگی های شدید، زخم انسان ایجاد کند. گزارش شده است که مواجهه شغلی طولانی مدت با اسید هیدروکلریک باعث ایجاد گاستریت، برونشیت مزمن، درماتیت و حساسیت به نور در کارگران می شود. قرار گرفتن در معرض طول عمر با غلظت کم می تواند سبب تغییر رنگ و فرسایش شود.

اسید کلریدریک بصورت صنعتی مورد استفاده برای پردازش فولاد، مواد انتخابی برای پل های تعلیق و اتومبیل ها و کامیون ها است. همچنین در تولید باتری ها، لامپ های فتوشاپ و آتش بازی نیز استفاده می شود. حتی برای فرآوری قند و ژلاتین نیز مورد استفاده می باشد. برخلاف کلرید سدیم، کلریدیرک به راحتی قابل حمل نیست و احتیاط های ایمنی بایستی انجام شود.

این اسید دارای بوی تند و آروماتیک است و بسیار خورنده است، به این معنی که بیشترین آسیب را به آن وارد می کند. شما ممکن است تعجب کنید که چگونه چنین مایع واکنشی را می توان بدون از بین بردن ظرف آن ذخیره شود. ظروف فلزی برای این اسید، اما ظروف پلاستیکی، مانند ساخته شده از PVC (پلی وینیل کلرید) بسیار خوب است. هر مولکول HCl از نسبت یک به یک از هیدروژن و کلر تشکیل شده است.کلریدیک در محلول ها تا 37 درصد HCl تولید می شود.

غلظت های بالاتر تا تقریبا بیش از 40 درصد از لحاظ شیمیایی امکان پذیر است، اما میزان تبخیر پس از آن بسیار بالا است که ذخیره و دست زدن به احتیاط های اضافی مانند فشار و دمای پایین نیاز دارد. بنابراین، میزان تولید صنعتی به میزان 30 درصد به 34 درصد میرسد، برای حمل و نقل موثر و از دست دادن محصول محدود با بخارهای HCl بهینه شده است. کلریدریک به نظر می رسد یک ماده ترسناک است و یا در واقع می تواند باشد. با این حال ممکن است شما تعجب کنید که این اسید یک مایع معمولی است که در صنایع مختلف در سراسر جهان استفاده می شود.

تقریبا 20 میلیون تن اسید هیدروکلریک در هر سال تولید می شود و شما حتی می توانید آن را در خانه خود پیدا کنید. این نکات ایمنی اسید هیدروکلریک می تواند به شما در رفع این مواد سمی بطور ایمن و مناسب بپردازد. اسید کلریدریک یک مایع محلول در آب با رنگ روشن و بی رنگ است که دارای بوی شدید و مضر است. در اوایل قرن شانزدهم تولید می شد.

کلریدریک همچنین به عنوان اسید چرب، شناخته شده است، یک محلول آبی از گاز کلرید هیدروژن است. اسید هیدروکلریک در ایالات متحده به واسطه چهار روش اساسی تولید می شود: کلرزدن مواد شیمیایی آلی؛ ترکیبی از هیدروژن و کلر؛ فرایند تولید اسید سولفوریک؛ و به عنوان یک محصول مشترک در تولید سیلیس. اکثر اسید هیدروکلریک از کلر کردن مواد شیمیایی ارگانیک با مقادیر بسیار کمتر از فرایندهای دیگر تولید می شود.

بخش عمده ای از اسید هیدروکلریک مصرف شده در صنعت HFCS برای بازسازی رزین های مبادله یونی استفاده می شود که برای حذف ناخالصی ها استفاده می شود.

از کلرید هیدروژن در تولید اسید هیدروکلریک استفاده می شود. این نیز یک عامل مهم در سایر تغییرات شیمیایی صنعتی است. سایر صنایع یا برنامه های کاربردی که ممکن است در سطح بالایی از کلرید هیدروژن وجود داشته باشد، شامل امکانات پتروشیمی، تولید پنبه، تراکم فلز، تولید لاستیک و تولید نیمه هادی است. کلرید هیدروژن یک گاز خورنده زرد رنگ و بی رنگ است که بو را تحریک می کند.

گرچه گاز قابل احتراق در نظر گرفته نمی شود، در صورت تماس با الکل و سیانید هیدروژن و یا با آلیاژ آلومینیوم تیتانیوم، ممکن است واکنش نشان دهد یا ترکیبات قابل احتراق ایجاد کند. کلرید هیدروژن محلول در آب یک اسید قوی خورنده ایجاد می کند. به همین علت است که HCl یک حساسیت قوی برای چشم، بینی و دستگاه تنفسی فوقانی است. سطوح 35 ppm می تواند باعث سوزش در گلو شود حتی پس از یک دوره بسیار کوتاه مدت. با تولید عمده ای که در انقلاب صنعتی آغاز شده است، اسید هیدروکلریک در صنایع شیمیایی به عنوان یک معرف شیمیایی در تولید مقادیر وینیل کلرید برای پلاستیک های PVC و MDI و TDI برای پلی اورتان استفاده می شود. این برنامه های کاربردی در مقیاس کوچکتر شامل تمیز کردن خانگی، تولید ژلاتین و سایر مواد افزودنی مواد غذایی، کپک زدگی و پردازش چرمی است.

1- برای تولید ترکیبات ارگانیک

هیدروکلریک اسید دارای چندین کاربرد صنعتی است و یکی از این کاربرد ها در تولید ترکیبات ارگانیک مانند دی کرولئوتان و وینیل کلرید برای PVC می باشد. همچنین در تولید سایر ترکیبات آلی مانند بسفنول A استفاده می شود که در محصولات مختلف دارویی استفاده می شود.

 2- برای تولید ترکیبات معدنی

اسید کلریدریک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد در تولید ترکیبات معدنی مانند مواد شیمیایی برای تصفیه آب، پلی آلومینیم کلرید (PAC) و کلرید آهن (III) که به عنوان عامل انحلال و انحلال در تولید آب آشامیدنی، درمان فاضلاب و تولید کاغذ استفاده می شود .

3- جهت زنگ بری فولاد، فرآیندی است که با استفاده از یک محلول رقیق کلریدریک، زنگ از ورق فولاد حذف می شود. سپس فلز می تواند پردازش شود.

4- تنظیم pH در طیف گسترده ای از فرایندهای تولید و درمان شامل تولید آب آشامیدنی، داروها، نوشیدنی ها و غذاها

5- در پردازش مواد افزودنی برای صنایع غذایی از جمله فروکتوز، اسید سیتریک و پروتئین گیاهی هیدرولیز شده.

6- تولید ترکیبات معدنی برای تصفیه آب از جمله آب آشامیدنی و فاضلاب

7- پردازش پوست در صنعت دباغی

8- پاک کردن نمک معمولی

11- تولید نفت دریای شمال که در آن برای تسهیل اسیدی شدن روغن به کار می رود.

در برخی افراد این مکانیسم ها به درستی کار نمی کنند و ممکن است از سوء هاضمه، سوزش سر دل و یا زخم پپتیک رنج ببرند. چنین افرادی ممکن است نیاز به کمک آنتی اسیدها برای خنثی کردن اسید معده داشته باشند. مهم است که خطرات مکمل بتایین HCL را درک کنید. معده خود را از آسیب با ترشح یک لایه ضخیم مخاطی و توسط یک هورمون به نام secretin که به عنوان یک بافر خنثی عمل می کند، محافظت می کند.

که همچنین به عنوان یک بافر عمل می کند و هرگونه اثرات مخرب اسیدی را خنثی می کند. بتایین HCL سطح هیدروکلریک را در معده برای هضم مناسب و جذب مواد مغذی از مواد غذایی افزایش می دهد. سطوح نرمال اسید هیدروکلریک برای هضم کامل پروتئین ها و جذب اسید آمینه لازم است. این نیز برای استخراج ویتامین B12 از غذا مورد نیاز است. HCl بتایین کمک می کند تا سطوح اسید مناسب در معده را حفظ کرده و عملکرد GI سالم را حفظ کنید. اسید معده یک جزء کلیدی از سیستم ایمنی بدن ما است که برای از بین بردن هر گونه اشکالات پاتوژن موجود در غذا ما ضروری است. اگر سطح اسید به اندازه کافی قوی نباشد، علاوه بر اینکه غذای ما را به طور صحیح استریل نمی کند، معده می تواند تخلیه را تسکین دهد که می تواند سبب بسیاری از مشکلات گوارشی شود.

به طور کلی، فولاد ضد زنگ و آلیاژهای مس، نمی توانند اثرات مضر HCl را تحمل کنند، از این رو نیاز به استفاده از آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی می باشد. اسید هیدروکلریک یک مایع خورنده تا رنگ زرد مایل به سبز است که دارای بوی شدید و مضر است. این اسید کاملا محلول در آب بوده و گاز اسید کلریدریک مخلوط شده با آب باعث واکنش خشونت آمیز exothermique می شود. تماس با اکثر فلزات باعث تشکیل گاز هیدروژن قابل اشتعال می شود. اسید هیدروکلریک در برنامه های کاربردی متعدد از تصفیه آب تا پردازش مواد غذایی استفاده می شود.

مشخصات فنی :

وزن مولکولی: 36.5g / mol

نقطه جوش: 80 درجه سانتیگراد (@ conc.32?)؛ 45C@conc.37?)

نقطه انجماد: -42 °C (@ conc.32?)؛ -29°@onc.37?)

فشار بخار (در دمای 20 درجه سانتیگراد): 30hPa، at20 ° (غلظت: 32?)، 200hPa، در 20 ° (غلظت 37?)

تراکم مایع (آب = 1.0): 1.16 - 1.19 کیلوگرم در متر مکعب (@ 20 درجه سانتیگراد)

تراکم بخار (هوا = 1.0): 1.53 کیلوگرم در متر مکعب

حمل و نقل و انبار

اگرچه در شرایط نرمال پایدار است، اسید کلریدریک با فلزات واکنش نشان می دهد تا گاز هیدروژنی انفجاری و قابل اشتعال ایجاد کند. اضافه کردن آب به کلریدریک اسید باعث واکنش خشونت آمیز و خنثی می شود. در هنگام آتش سوزی یا نشت اسید، باید لباس های محافظتی مناسب و تجهیزات تنفسی مورد استفاده قرار گیرد و پرسنل محافظت نشده بایستی به طرف غرب منتقل شوند. دفع زباله های بزرگ اسید هیدروکلریک شایع ترین اسید در صنعت است. HCl یک اسید بسیار موثر و نسبتا ارزان است. در غلظت حداکثر 37? است. در غلظت های بالاتر از 10 درصد، یک بخار کلرید هیدروژن ایجاد می کند که در هنگام ترکیب با بخار آب در هوا (رطوبت)، بخارات بسیار خورنده ایجاد می کند. این گاز بسیار خورنده است و به همه اشیاء فلزی مانند ساخت و سازها، سرشاخه ها، سیم های مس، فولاد ضد زنگ و غیره حمله می کند. بنابراین اگر از HCl استفاده شود، باید به درستی تخلیه شود و یا در خارج از منزل استفاده شود که در آن گازها به آسانی می توانند از بین بروند.

عوامل زیادی زیادی در هضم مناسب، جذب و استفاده از مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه سلول ها، بافت ها و اندام های ما کمک می کنند. معده، روده کوچک، کبد، کیسه صفرا، پانکراس و روده بزرگ عمدتا در روند گوارشی دخیل هستند. ظرافت بیشتر، احساسات، سطح استرس و تعادل در سیستم های غدد درون ریز و عصبی نیز بر عملکرد گوارش تاثیر می گذارد. طیف گسترده ای از مکمل ها سیستم گوارش را پشتیبانی می کند.

یک سیستم سالم نیازی به پشتیبانی بیشتر ندارد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که سطح طبیعیاسید هیدروکلریک و آنزیم های گوارشی با افزایش سن ما کاهش می یابد. زمانی که کلریدریک اسید حمایتی مکمل ها با غذا مصرف می شوند و آنزیم های گوارشی اضافی پس از غذا مصرف می شوند. گاهی اوقات مردم ترشح کلریدریک را با استرس حاد افزایش می دهند؛ با این حال، معمولا در طول زمان، استرس مزمن باعث کاهش تولید اسید می شود. سطح HCl را می توان به راحتی اندازه گیری کرد، اگرچه اغلب علائم فردی نشان می دهد که آیا او بیش از حد قوی است.

در این مورد، مکمل های نامناسب HCl ناراحتی اضافی ایجاد می کنند. استرس همچنین ممکن است باعث تولید اسید شود. هنگامی که ما بیشتر از مورد نیاز مصرف می کنیم یا چربی ها و پروتئین ها را بیش از حد مصرف می کنیم، تولید اسید شروع به کاهش می کند. کاهش HCl ممکن است به هضم ضعیف، با علائم مانند گاز، نفخ و ناراحتی پس از وعده های غذایی رخ دهد. ممکن است هضم غذا حاوی پروتئین و یا چربی را بهبود بخشد، هرچند برای غذاها مانند برنج و سبزیجات که عمدتا کربوهیدرات هستند و بنابراین نیاز به هضم کمتری دارند. تولید کم این اسید با مشکلات زیادی همراه است. کم خونی فقر آهن، به دلیل جذب آهن و پوکی استخوان، که بخشی از کاهش جذب کلسیم است، دو مشکل مهم است. آلرژی عمومی و به طور خاص. ما می توانیم اسید معده کم را با خوردن یک رژیم غذایی متعادل از غذاهای سالم و کاهش روزانه فشار خونمان اصلاح کنیم. نیاسین، ویتامین B3، باعث تولید HCl می شود. این می تواند قبل از غذا مصرف شود، مانند کلرید منیزیم و پیریدوکسال 5-فسفات برای کمک به تحریک HCl خود بدن.

هنگامی که شما شروع به خوردن غذا می کنید، بدن شما یک اسید معده قوی به نام اسید هیدروکلریک ایجاد می کند تا هضم معده را آغاز کند. در طول این فرایند، غذاها به ذرات بسیار کمی از مواد مغذی و دیگر مواد تقسیم می شوند که در نهایت می توانند از طریق دیواره روده و به جریان خون شما جذب شوند. به طور معمول، بدن شما فقط میزان HCl و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز برای هضم را تولید می کند، اما در شرایط خاص، شما ممکن است اسید معده بیشتری از مقدار لازم تولید کنید. در این مرحله، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا داروهایی مصرف کنید که میزان اسید کلریدریک فعال در معده شما را کاهش دهد.

یک اسید است که وقتی هیدروژن و کلرید در معده بوجود می آیند شکل می گیرد. بدن شما از مراحل اولیه هضم استفاده از HCL می کند. این PH دارای مقدار کم حدود 2 است که به معنی آن است که به اندازه کافی قوی برای حل کردن فلز است. همراه با آب و دیگر ترشحات معده، HCL آب معده را تشکیل می دهد که هنگام غذا خوردن شکم شما را پر می کند. معده شما با یک شکل از موکوس پوشانده شده است که محافظتی را در برابر چنین اسیدی قوی محافظت می کند. در غیر این صورت، این اسید باعث می شود معده شما همراه با محتوای آن هضم شود.

هضم در دهان شما آغاز می شود، هنگامی که شما شروع به تجزیه غذاهای کامل به بیت های کوچکتر می کنید که در نهایت می توانند به بدن شما جذب شوند. پس از جویدن و فروختن غذا، فرایند شیمیایی هضم شیمی در معده شروع می شود. همانطور که مواد غذایی شروع به پریدن و کشیدن معده می کنند، عمل کشش بدن شما را به تولید هورمون معروف گاسترین تحریک می کند.

Gastrin که از طریق جریان خون شما جریان دارد سیگنال تولید HCL و دیگر آب معدنی است که به تجزیه و هضم مواد غذایی کمک می کند.اسیدی که پروتئین ها را در شکم تجزیه می کند تا آنها را برای هضم آماده کند و باکتری هایی را که وارد معده می شوند، کشته شوند. پپسینوژن آنزیم غیر فعال را به آنزیم پپسین فعال تبدیل می کند که مسئول پروتئین های هضم شده در معده است. کلریدریک همچنین به غذاهای دیگر در معده کمک می کند. در نهایت، HCL با مواد شیمیایی ترشح شده در روده کوچک شما خنثی می شود.اگر تحت استرس هستید، بیش از حد خوردن یا خوردن غذاهایی که معده شما را ناراحت می کنند، ممکن است HCL اضافی را تولید کنید. بیش از حد HCL می تواند باعث سوء هاضمه اسیدی، یا سوزش سر دل، که باعث ناراحتی در مایع معده یا مری است.

 

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ