سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 10656
کل یادداشتها ها : 8
خبر مایه


 

هیدروکسید سدیم یکی از رایج ترین مواد معدنی یا قلیایی است. فرمول شیمیایی NaOH و جرم مولی آن 40.01 g / mol است. این نمک قلیایی سدیم است که با استفاده از فرایند الکترولیتی کلر تولید می شود که در آن الکترولیز محلول کلرید سدیم، گاز کلر و هیدروکسید سدیم موجود می باشد. NaOH به عنوان محلول 50? در آب به دست می آید و سپس به صورت جامد یا پودر ( سود پرک ) خشک می شود.

خواص فیزیکی :

جامد بلوری بی بو، با تراکم 2.13 گرم در میلی لیتر و نقطه ذوب 318 درجه سانتیگراد است. این پودر به طور گسترده ای در دسترس پلت ها، دانه ها، همچنین به عنوان راه حل های آبی از غلظت های مختلف است.

خواص شیمیایی :

هیدروکسید سدیم محلول در حلال های قطبی مانند آب و متانول است و در حلال های آلی قابل حل نیست. محلول جامد NaOH در آب یک واکنش بسیار خنثی است و مقدار آن زیاد است. به عنوان یک پایه قوی، کاستیک سودا به آسانی با اسید هایی مانند HCl واکنش می دهد تا نمک های مربوطه را شکل دهند.

هیدروکسید سدیم یکی از بنیادی ترین مواد در صنعت است. استفاده اصلی آن در صنعت کاغذ، صنایع نفت، صنایع نساجی، تولید صابون و مواد شوینده در فرایند تولید آلومینیوم بایر، تمیز کردن صنعتی و تنظیم pH می باشد. همچنین برای بسیاری از کاربردها در صنایع غذایی استفاده می شود.

هشدارها :

 این قلیایی قوی و بسیار خورنده است که به راحتی بافت های زنده را تجزیه می کند. تماس پوستی می تواند باعث سوختگی شدید شیمیایی شود و تماس با چشم می تواند باعث کوری دائمی شود. NaOH جامد با آب و اسیدها در یک واکنش بسیار اکستریمیک واکنش می دهد و می تواند باعث سوختگی شود.

کاستیک سودا برای تولید بسیاری از محصولات روزمره مانند کاغذ، آلومینیوم، فریزر تجاری و تمیز کننده فر، و صابون و مواد شوینده استفاده می شود. در پروسه تولید صابون و انواع مواد شوینده خانه ها و برنامه استفاده می شود. سفید کننده کلر با ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم تولید می شود.

سود پرک و پزشکی

کمک به تولید انواع داروها و محصولات دارویی مانند آسپرین ( ضد انعقادی ) استفاده می شود که می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش داروهای کاهش کلسترول کمک کند.

هیدروکسید سدیم در درمان آب

تاسیسات آبرسانی شهری برای کنترل اسیدیته آب استفاده می کنند و به حذف فلزات سنگین از آب کمک می کنند.

سود پرک در تولید مواد غذایی

هیدروکسید سدیم در چندین برنامه کاربردی برای پردازش مواد غذایی مانند زیتون استفاده می شود. کاستیک سودا برای حذف پوست از گوجه فرنگی، سیب زمینی و سایر میوه ها و سبزیجات برای کنسرو کردن و همچنین به عنوان یک ماده حاوی مواد نگهدارنده غذا که باعث جلوگیری از رشد قالب و باکتری در غذا می شود.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ